انواع روش های چاپ کدام است؟

 

راه‌های متفاوت چاپ کدام است؟

امروزه چاپ دیجیتال تحت عنوان یک دگرگون سازی بزرگ در صنعت چاپ شناخته شده‌است به دلیل آنکه با استعمال از این روش می‌توان در چاپ خویش از سرعت فراتر و توجه بیشتری برخوردار بود .

 

در‌این روش روند پیشین از چاپ همچون فیلم, عکاسی, روشنایی دهی و … به صورت ارگانیک حذف شده‌ است که ‌این فرمان به نوبه‌ی خویش , ضمن کاهش هزینه , ارتقا سرعت کار چاپ را هم مهیا نموده است . از سمت دیگر با حذف پلیت تحت عنوان واسطه‌‌ی چاپی و انجام چاپ به صورت بی واسطه از سیستم نرم‌فزار به روی تراز چاپ شونده و قابلیت تهیه و تنظیم کالیبراسیون , دیگر نیازی به آزمایش یک‌سری توشه پیشین از کار چاپ نخواهد بود و این فرمان , کاهش ضایعاتی مثل صفحه , مرکب و در غایت کاهش مخارج ناشی را پیرو خواهد داشت .

غالبا از این روش چاپ جهت تهیه‌ی نسخه‌های مثال به ویژه در تیراژهای زیر و باکیفیت به کار گیری می گردد . چاپ دیجیتال نسبت به دیگر چاپ‌های سنتی همچون افست از قابلیت و امکان اطمینان بالاتری شامل است .

 

 

چاپ افست ( Offset )

 

چاپ افست یکی رایج‌ترین مدل چاپ است . این مدل چاپ نسبت به روش دیجیتال قدمت طولانی‌تری داراست ولی هزینه چاپ آن علی الخصوص در تیراژ ذیل به مراتب فراتر است .

 

به دلیل این که در رابط چاپ افست ( زینک ) هیچ‌گونه فرورفتگی یا این که برجستگی نیست به‌این روش , چاپ نیز مرحله هم گفته می شود . از چاپ افست برای چاپ بر روی کاغذهای متفاوت در تیراژهای بالا و تحت و کیفیت عالی رنگی دوچندان عالی استعمال میشود . همینطور این روش از چاپ , امکان به کارگیری در صنعت های گسترده همچون گرافیک باصرفه اقتصادی را آماده مینماید .

 

چاپ افست دارنده سه سیلندر است . اولی سیلندر بر روی پلیت جای‌دارد که با اعمال مرکب , تصاویر از روی آن به روی دومی سیلندر به اسم سیلندر افست قرار میگیرد . پایانی سیلندر هم سیلندر فشار اسم دارااست که جهت نگه داشتن و فشردن مرحله چاپ شونده ( صفحه ) استعمال میگردد .

امروزه جور دیگری از همین روش چاپ با تیتر افست کم آب مورد استعمال قرار میگیرد . تفاوت آن با روش معمولی در عدم به کار گیری از آب در پلیت چاپ است ; در‌این‌صورت‌ از یک لایه سیلیکونی در پلیت به کار گیری می شود . چاپ افست کم آب هم مزایای یگانه خویش را به همراه داراست از جمله می‌توان به ارتقا چسبندگی مرکب , کاهش هزینه و زمان ما یحتاج جهت محاسبات میزان رطوبت و مرکب , کاهش مشکلات تغییر‌و تحول میزان ورقه ناشی از رطوبت آب اشاره نمود .

چاپ ترموگرافی ( Thermograghy )

 

در چاپ ترموگرافی همانند چاپ افست ابتدا فیلم و آن گاه زینک تهیه و تنظیم میگردد . فعالیت چاپ درین روش به صورت خطی و تک رنگ است . همان‌طور که در تصویر تحت قابل بازدید است در‌این روش حروف و نوشته‌ها به صورت پررنگ چاپ شده و به راحتی با دست قابل لمس میباشند .

همینطور بایستی دقت داشت که چاپ ترموگرافی را نمی‌‌توان در هردو طرف ورقه انجام بخشید و فقط به صورت چاپ یک رو است . از طریق ترموگرافی به دلیل جذابیت بصری که داراست برای چاپ‌های دکوری همچون چاپ کارت عروسی , هدایا , سربرگ , کارت ویزیت , کارت تهنیت و بسته بندی‌های مختص به کار گیری میشود . ولی می بایست در حیث داشت که چاپ به‌این روش با اعتنا به رزین مورد به کارگیری و چه بسا برش آن می تواند هزینه را به شدت ارتقاء دهد .

 

 

چاپ جوهر افشان ( Ink Jet )

 

چاپ جوهر‌ افشان یا این که به عبارتی چاپ فعلا جت از جمله چاپ‌های غیر تماسی است که در آن فعالیت چاپ از روش پاشیدن مرکب جوهر بوسیله هد پرینتر بر روی مرحله چاپ شونده انجام می گیرد .

 

این روش از چاپ در چاپگرهای جوهرافشان اداری , خانگی معمولی ( رنگی - سیاه سپید ) و صنعتی مورد به کارگیری قرار میگیرد .

در این روش از چاپ ابتدا همگی داده ها از سیستم رایانه همراه به حافظه‌ی پرینتر منتقل شده و بعد از آن با فعال شدن موتور استپر صفحه به سوی محل چاپ جهت دهی می شود . با جنبش قدم به قدم هد دستگاه چاپ و ساماندهی برگه , جوهر بر روی برگه منتقل شده و در غایت کار چاپ صورت میگیرد .

 

 

چاپ فلوک - مخمل ( Flocking )

 

چاپ فلوک یک روش دیرین است که یک‌سری سال قبلی از به دنیا آمدن به روش سنتی در چین مورد به کار گیری قرار می‌گرفت و ابعاد در اروپا در قرن ها وسطی دوستداشتنی شد .

 

در‌این روش از چاپ مصالح تصنعی , پنبه , پشم یا این که دیگر مواد ارگانیک با رنگ‌های متنوع به یک پوشش چسبنده منتقل می شوند . الیاف مورد به کار گیری در‌این فرایند را می‌توان به برگه , پلاستیک , فلز , پارچه و چه بسا شیشه اعمال کرد .

در چاپ فلوک بر روی پارچه از نوعی چسب و پودرهای منحصر به فرد به کار گیری می شود . در صدر کلیشه متبوع بر روی پارچه قرار داده می گردد و پودر مخملی به وسیله دستگاه‌های اختصاصی بر روی چسب می‌نشیند .

گونه های پوشش های متفاوت در چاپ

ورنی

 

یکی دیگر از پوشش‌های چاپی که موجب مراقبت تولیدها چاپی در قبال خراش و آسیب‌های جزئی و همینطور جذابیت بیشتر آن می گردد پوشش ورنی است . ولی قابل ذکر است که برای شغل های چاپی که نیاز به ارتفاع قدمت متعددی داشته و در معرض رطوبت و مورد ها شیمیایی می باشند پوشش ورنی چندان مطلوب نبوده و خوب تر است از جور دیگری استعمال شود .

اشکال پوشش ورنی

 

با دقت به مواد تشکیل دهنده پوشش ورنی و روش چاپی که برای آن به کار گیری میگردد می‌توان این پوشش را در دو تیم قرار بخشید . گونه نخستین ورنی گرم و مدل دوم ورنی سرد است .

ورنی گرم

 

پوشش ورنی گرم به روش چاپ سیلک اسکرین بر روی مرحله متبوع قرار میگیرد . به‌این صورت که درین روش با تهیه و تنظیم فیلم از محل متبوع و به کار گیری از طریق چاپی سیلک اسکرین ورنی گرم به آن محل منتقل می‌شود .

ورنی سرد

 

این جور پوشش به صورت چاپ افست انجام میگیرد و صرفا پوششی است که تنها جهت ثبت رنگ , مورد به کارگیری قرار گرفته و نسبتاً هیچ‌گونه درخشندگی در آن تماشا نمی گردد .

یو . او ( UV )

 

پوشش UV به طور معمول به صورت یک لایه پر رنگ و درخشان بر روی مرحله چاپی قرار می گیرد . با اعتنا به مواد مصرفی برای این گونه پوشش , یک روکش کدر یا این که درخشان مهیا می‌گردد . ولی دسته کدر آن به دلیل هزینه بالا و زمان متعددی که نیاز داراست کم کم به کار گیری میشود . به صورت معمول در عمده شغل های چاپی همچون کارت ویزیت به مراد اضافه کردن جلوه بصری زیباتر از هر دو پوشش مبهوت و درخشان به کار گیری می شود .

اشکال یو . او

 

همان‌طور که ابلاغ شد این مدل پوشش در دو مدل مبهوت و درخشان به تراز چاپی منتقل می شود . در‌این در میان به غیر از این جور دسته‌بندی گونه دیگری هم موجود هست

یو . او سیلندری تخت

 

در‌این روش مثل پوشش ورنی , تراز چاپی که به عبارتی برگه یا این که مقوا است را از توری سیلک اسکرینی که دربردارنده مواد UV است ( و یا این که غلطک UV فارغ از غربال ) عبور داده و تمام ورقه را آغشته به UV می‌نمایند . در‌این حالت بعداز عبور از خشک‌کن , تراز چاپی متبوع با مواد یو . او پوشانده میگردد .

یو . او موضعی پررنگ

 

یو . او موضعی جور دیگری از روکش است که با کلیشه منقطع بر روی مرحله چاپی قرار گرفته و بعضا از نقاط طرح را برجسته‌تر مینماید .

در کنار پوشش‌های متمایز که ابلاغ شد , جهت زیبایی بیشتر ظواهر محصول ها چاپی , می‌توان جلوه‌های ویژه و گوناگونی را هم به آنان افرود .


منبع: خانه طراحان سام

نظرات